Może się wydawać, że zarządzanie przedsiębiorstwem i prowadzenie księgowości nie mają wiele wspólnego. W praktyce okazuje się zupełnie inaczej. Prowadzenie firmy i rachunkowości są bardzo z sobą związane. Wiele firm oprócz prowadzenia księgowości w celu ustalenia zobowiązań podatkowych, decyduje się na prowadzenie rozbudowanych ewidencji by poprawić zarządzanie firmą. Odmianą rachunkowości zajmującą się dostarczaniem niezbędnych informacji do podejmowania decyzji gospodarczych jest rachunkowość zarządcza, coraz częściej wdrażana w firmach.
Rachunkowość zarządcza zajmuje się głównie dostarczaniem danych, niezbędnych do podejmowania decyzji zarówno bieżących, jak rozwojowych. Dostarcza również dane, które umożliwiają podjęcie decyzji strategicznych, taktycznych, operacyjnych, planistycznych czy kontrolnych.
Aby spełniać swoje cele rachunkowość zarządcza oparta jest na wielu technikach i procedurach, pośród których można wyróżnić: budżetowanie, wzorce, odpowiednio dobrane modele rachunku kosztów i przychodów, analizę zachowania się kosztów, informowanie o dokonaniach.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Wyraź swoją opinię.